© Drávamenti Óvodák Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat hivatalos honlapja - 2017 - 2024
Bemutatkozás - Rinyaújlak Tagóvoda -
Hitvallásunk:
„A játék, mint tevékenység és a gyermeki személyiség egymással kölcsönhatásban fejlődik.”
Rinyaújlak zsáktelepülés, Barcs és Nagyatád között helyezkedik el, a 68-as számú főútról közelíthető meg. A település
lélekszáma nagyon alacsony, alig 300 fő.
Óvodánkat 1992-ben, a rendszerváltás utáni években építették, azóta szolgálja családias légkörével a helybeli és
szomszédos községbeli gyermekek nevelését. Az önkormányzat 2013 óta kistérségi társulás keretein belül működteti
az intézményt.
A Rinyaújlaki Óvodában, egy vegyes csoport, a Kisvakond csoport működik. Az óvoda a község középpontjában, a falu
szabadidő parkjával szemben, kellemes, nyugodt környezetben helyezkedik el. A csoportszobák és a kisegítő
helyiségek szépek és jól felszereltek. Az első csoportszobában folyik a mindennapi tevékenység, étkezések, a hátsó
csoportszobában pedig a fejlesztő foglalkozások, mozgásos tevékenységek, csendes pihenő. Tágasak, jól
megvilágítottak, a különféle tevékenységekhez megfelelő hely áll rendelkezésre. A berendezés ízléses, könnyen
mozdítható, a játék során a gyermekek igényei szerint variálható. A zavartalan játéktevékenységhez az objektív és
szubjektív feltételek biztosítottak.
Az óvoda udvara nagyon tágas, szépen kialakított, nagyrészt pázsitos, de kevés betonozott rész is található rajta.
Óvodásaink nagyfokú mozgásigényüket kellőképpen kielégíthetik az udvar fái között kialakított játszóhelyeken
(homokozó, vár csúszdával és babaházzal, fedett terasz, betonozott közlekedő, mérleghinták, hinták, mászóka és
lépegetővel). Az udvari játékok környezetbarát, természetes alapanyagból készültek. Az óvoda kiskertjében, a
növények ültetése, gondozása, betakarítása során a gyermekek sokoldalú tapasztalatot szerezhetnek. Téli időszakban
a szabadban csúszkálással, szánkózással töltik a kinti játékidőt a gyermekek.
Az óvodai nevelésünk során a tevékenységközpontú nevelést részesítjük előnybe. Nagy figyelmet fordítunk a
hátrányos és halmozottan hátrányos gyermekek nevelésére, fejlesztésére. A nevelés egész folyamatában a
komplexitásra, játékosságra törekszünk. Fontos, hogy a gyermek minél több tapasztalathoz jusson, élményeket
élhessen át, és természetes kíváncsiságát kielégíthesse. Azt valljuk, hogy a játékba integrált önkéntes és cselekvéses
tanulás az óvodai tanulás útja. Ennek a korosztálynak életeleme a játék, melyet nevelési céljainknak rendelünk alá és
a személyiségfejlesztés alapvető eszközének tekintjük.
Az intézmény dolgozói biztonságos, kedvező, csoportos együttlétre, megfelelő testi, mentális gondozásra, az óvodai
élet nyitott, bizalmas, szeretetteljes légkörének megvalósítására törekszenek. Tiszteletben tartják a gyermekek
egyéniségét, érdeklődését, adottságait, önállóságát.
Célunk:
Nevelőmunkánkban kezdettől fogva szerepet játszott a vegyes életkorú csoport előnyeiből fakadó lehetőségek
kihasználása. A ránk bízott gyermekek egyéni fejlettségéből kiindulva, érzelmileg elfogadva törekszünk személyiségük
minél sokoldalúbb és teljesebb kibontakoztatására. Figyelembe vesszük és tiszteletben tartjuk az egyéni eltérő
fejlődési ütemüket, gyermeki szabadságukat, önmegvalósítási szándékukat.
Alapelvünk:
Programunkkal helyi szükségleteket, az óvodába járó gyermekeket és családjukat kívánjuk szolgálni. Érzelmi
biztonságot nyújtó, derűs, szeretetteljes óvodai légkörre, csoportos együttlétre, megfelelő testi, mentális
gondozásra, az óvodai élet nyitottságára törekszünk. Segítjük önkifejezésüket, személyiségük természetes fejlődését.
Gyermekközpontú óvodai nevelést igyekszünk megvalósítani. A gyermek szemszögéből próbáljuk szemlélni a világot,
nagyfokú empátiával és toleranciával. Tudomásul vesszük, hogy ennek a korosztálynak életeleme a játék, melyet
nevelési céljainknak rendelünk alá és a személyiségfejlesztés alapvető eszközének tekintjük. Nevelésünkben heti
rendszerességgel szerepelnek a labdás mozgásfoglalkozás és a táncos, népi játékos zenés foglalkozás. Napirendünket
a folyamatosság és a rugalmasság jellemzi. Fontosnak tartjuk a kulturális programokat, kirándulásokat,
élményszerzéseket.
Az óvodai nevelés egész folyamatában a komplexitásra törekszünk, az ismereteket nem elszigetelten, nem
mozaikszerűen, hanem összefüggéseiben, kölcsönhatásaiban, valóságszerűen juttatjuk el a gyermekekhez. A nevelési
területek, tevékenységformák között szoros összefüggés van és a játéknak, megtapasztalásnak a szerepe kiemelkedő.